Jakie cechy, predyspozycje i umiejętności powinien mieć Wedding Planner?

jakie cechy i predyspozycje wedding planner

Jakie cechy, predyspozycje i umiejętności powinien mieć Wedding Planner? Odpowiadam!

 

Konsultant Ślubny – Wedding Planner to praca – marzenie dla wielu kobiet (mężczyzn również). Prawie każda z nas już jako mała Dziewczynka marzyła o księciu z bajki i białej sukni. Cudowny ślub to marzenie niemal każdej Kobiety. Do tego dochodzi tak częsta w nas potrzeba uszczęśliwiania i sprawiania radości innym. Gdy dodamy do tego pragnienie spełnienia zawodowego, często zawód Konsultanta Ślubnego pojawia się na horyzoncie. 

 

Po obejrzeniu filmu „Powiedz tak” z Jennifer Lopez miliony kobiet na całym świecie zapragnęły być właśnie Konsultantkami Ślubnymi, a ten film bardzo przyczynił się do popularyzacji tego zawodu na całym świecie.

 

Zatem:

Jakie cechy, predyspozycje i umiejętności powinien mieć Wedding planner?

 

Nie traktuj tej listy jako checklisty, czy to zawód dla Ciebie, tylko jako plan do swojego rozwoju. Sprawdź, co już masz, a nad czym powinnaś popracować (albo się z tym pogodzić i znaleźć jakieś rozwiązanie!).

 

 

Kreatywność

Konsultant Ślubny bardzo często odpowiada za pomysł na ślub, a zawsze za jego realizację, dlatego kreatywny umysł pełen pomysłów i ciekawych rozwiązań jest bardzo potrzebny. Jeśli masz z tym problem, mam dobrą wiadomość – kreatywności można się nauczyć! Serio! A jeśli wydaje Ci się, że nie jesteś kreatywny/a, to masz rację – wydaje Ci się! To oznacza tylko tyle, że za mało jeszcze widziałaś.

 

 

Empatia

Konsultant Ślubny musi umieć słuchać, a także wczuć się w sytuację drugiej osoby, aby jak najlepiej zaspokoić jej potrzeby. Nie chodzi tu tylko o Młodą Parę, choć oni są oczywiście najważniejsi, ale również o Rodziców, Dziadków i Gości. Konsultant Ślubny musi także lubić kontakt z innymi ludźmi. Nie może się bać nawiązywania nowych znajomości i powinien zwyczajnie to lubić.

 

 

Umiejętność słuchania

Bardzo ważna cecha, która pozwoli Ci pozyskać Klientów – sama na początku swojej ścieżki miałam sytuację, w której Para Młoda wybrała mnie dlatego, że umiałam ich słuchać i nawiązać dobre relacje. Potraktuj spotkanie z Młodą Parą jako okazję na wysłuchanie ich marzeń, pragnień i potrzeb, a nie autoreklamę.

 

 

Spokój i opanowanie

Pamiętaj – stres może udzielić się osobom z zewnątrz, dlatego ważne jest, byś emanowała spokojem i była opanowana w każdej sytuacji. Nie daj Klientom odczuć swojego zdenerwowania. Często jest wywołane problemem, który szybko da się rozwiązać, ale w głowie Panny Młodej już może zapalić się czerwona lampka, że coś się dzieje, co zepsuje jej dzień ślubu.

 

 

Odporność na stres

Szybkie podejmowanie decyzji powinno być Twoją mocną stroną. Zawód Konsultanta Ślubnego to praca, która dała mi w życiu najwięcej przyjemności i satysfakcji, ale także kosztowała mnie najwięcej stresów. Opanowanie w każdej sytuacji to podstawa. Niesolidni podwykonawcy, praca pod presją czasu, nieprzewidywalne zdarzenia czy wypadki losowe – to wszystko jest na głowie Konsultanta Ślubnego, dlatego duża odporność na stresujące czynniki jest absolutnie wymagana. W przeciwnym wypadku Twój entuzjazm do tej pracy może ulec szybkiemu wypaleniu, a nieprzyjemne emocje będą dominowały nad tymi przynoszącymi satysfakcję. Choć po wspaniale zorganizowanym weselu będzie rozpierała Cię duma i szczęście, pewnie szybko zaczniesz się zastanawiać, czy to aby na pewno Twoja praca marzeń. Dobra wiadomość jest taka, że odporność na stres można w sobie wypracować, więc jeśli dzisiaj masz z tym problem, a wciąż myślisz o pracy w zawodzie Konsultanta Ślubnego, sugeruję kontakt z psychologiem biznesowym.

 

 

Dyspozycyjność

Konsultant Ślubny często spotyka się z Klientami wieczorami oraz w weekendy (nie wspominając o Koordynacjach Dnia Ślubu). Dodatkowo „niespodzianki” to chleb powszedni w pracy Wedding Plannera. Skoro jesteśmy od tego, aby ciężar przygotowań i stresów brać na swoje barki – niespodziewane sytuacje i konieczność rozwiązywania bieżących problemów organizacyjnych spada właśnie na nas. Zdarzyło mi się na 2 dni przed ślubem rzucać wszystkie przygotowania i gnać ze smokingiem z jednego miasta do drugiego, aby wywabić plamę. Zdarzyło mi się też, że na kilka dni przed ślubem przywieziona z zagranicy suknia ślubna okazała się za mała. Był szczyt sezonu, a do gorsetu trzeba było doszyć materiał, którego oczywiście nie mieliśmy, nie wspomnę o tym, że musiałam znaleźć salon, który podejmie się takiej przeróbki na „cito”. Takie sytuacje sprawiają, że musimy często całkowicie przearanżować naszą pracę, a do domu zamiast o 16 wrócić o 23.

 

Jeśli mamy Dzieci – pewność, że jesteśmy w stanie zapewnić im opiekę na wypadek takich niespodziewanych sytuacji, jest konieczna.

 

Konsultant Ślubny w ramach Kompleksowej Organizacji Ślubu i Wesela w Dniu Ślubu jest do dyspozycji Młodej Pary, Podwykonawców oraz gości niemal przez 24h, a więc od wczesnych godzin porannych zwykle do 2 w nocy lub nawet do końca wesela. To tak zwana Koordynacja Dnia Ślubu. Często na koniec wesela, które trwa na przykład do 5 rano, konieczne jest rozliczenie się ze zużytych alkoholi, asysta i pomoc w odjeździe gości i tym podobne. Dlatego w dniu wesela czasami pracuje się od 5 rano do 8 rano kolejnego dnia plus czas na dojazd na miejsce i z powrotem. To duży wysiłek zarówno emocjonalny, jak i fizyczny, dlatego dobrze jest mieć w swojej karierze zawodowej takie doświadczenie jak praca kelnerki czy barmanki, która da nam pewność, że damy radę.

 

 

Zarządzanie budżetem i negocjacje

Praca Konsultanta Ślubnego polega również na tym, aby zmieścić się w założonym budżecie, co często wymaga od nas właśnie kreatywności. Zazwyczaj budżet w trakcie przygotowań trzeba reorganizować. Dodatkowo bardzo ważne jest wynegocjowanie jak najlepszych warunków dla swoich Klientów. Dobrze jest mieć doświadczenie w tym zakresie lub nie bać się prosić o więcej niż nam dają. Asertywność również jest wymagana.

 

 

Prawo jazdy

Konsultant Ślubny musi być mobilny. Dojazdy na spotkania, wspólne odwiedziny lokalizacji, które często są oddalone kilkadziesiąt kilometrów, często w miejscach, gdzie nie dojeżdża niemal żadna komunikacja publiczna – to wszystko trzeba dobrze zorganizować. Idealnie, jeśli posiada się prawo jazdy i samochód. Tutaj można posiłkować się pomocą osoby trzeciej, która będzie nas wszędzie wozić.

 

 

Języki obce

Komunikatywny angielski to podstawa. Tak naprawdę mowa jest najważniejsza, bo do tłumaczenia korespondencji mailowej zawsze można kogoś zatrudnić. Jeśli sam Konsultant nie zna angielskiego, nie oznacza to, że nie jest to praca dla niego. Wystarczy, że współpracuje z osobą, która ten język zna i da zapewnienie, że będzie towarzyszyła mu na wszystkich spotkaniach z zagranicznymi Klientami oraz oczywiście podczas Koordynacji Dnia Ślubu. Jednocześnie warto zainwestować w lekcje języka angielskiego dla siebie, aby za rok, dwa czy trzy być samowystarczalnym.

 

 

Zainteresowania i hobby

Dobrze, jeśli tematyka związana ze ślubami, weselami, przyjęciami, hotelarstwem, eventami, dekoracjami, grafiką zawierała się w kręgu Twoich zainteresowań. Dobrze by było, jeśli jest ona lub mogłaby się stać Twoim hobby.

 

 

Przedsiębiorczość

Przed podjęciem decyzji o założeniu własnego biznesu zawsze trzeba zacząć od planu, a najlepiej od biznesplanu. Przygotowanie takiego planu jest bardzo ważne, aby ocenić, jakie nakłady musicie ponieść i jakich zysków możecie się spodziewać. Jeśli zdecydujesz się na prowadzenie własnej firmy, bardzo pomocna będzie wiedza z zakresu prowadzenia działalności, podstawowych kwestii podatkowych, kadrowych oraz księgowych. Cenne będą umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania szans biznesowych oraz przewidywanie zagrożeń.

 

 

Poczucie pilności, wielozadaniowość (oraz umiejętność wyznaczania priorytetów)

Poczucie pilności to wielozadaniowość, dzięki której będziesz potrafiła zdecydować, które zadania są najważniejsze, priorytetowe, a które z nich mogą pięć minut zaczekać i nie spowoduje to katastrofy. Koordynacja dnia ślubu jest jak domino – musisz zdecydować, który z „klocków” jest tym środkowym, tym, który – jeśli się przewróci – przewróci całą resztę.

 

 

Umiejętność wybaczania innym i sobie

Gdyby dzień ślubu był checklistą, myślę, że możesz umieścić tam nawet 300 punktów. Niedopilnowanie jednego z tych punktów to nie tragedia. Dzień ślubu najczęściej dzieje się sam, działa jak dobrze naoliwiona maszyna – przy dobrym zaplanowaniu i przestrzeganiu przez wszystkich scenariusza możesz spodziewać się sukcesu. Może się jednak okazać, że gdzieś coś pójdzie nie tak, zapomnisz o czymś albo któreś z podwykonawców się pomyli. Ale musimy wybaczyć sobie i innym, wyciągnąć wnioski na przyszłość. Pamiętaj: ten jeden błąd nie trwa wiecznie – uczymy się na błędach i już ich nie powielamy. Doceńmy to, co się udało, to, co dobre, żeby nie okazało się, że jedno potknięcie nas złamało i spowodowało utratę wiary w siebie. Często w emocjach nawet Para Młoda, ich goście, nie zauważą tego, co Ty uważasz za wpadkę.

 

 

Pewność siebie

Ciężko o pewność siebie, gdy stawiamy pierwsze kroki w biznesie. Odwołaj się do sukcesów, które odniosłaś na innych przestrzeniach swojego życia. Pewność siebie Wedding Plannera buduje doświadczenie – jak je zdobyć? W pokrewnej branży: w firmie cateringowej, jako kelnerka na weselu w hotelu, jako wolontariusz w agencji ślubnej. Z każdym małym doświadczeniem rośnie Twoja pewność siebie.

 

 

Bycie liderem

Lider to nie szef, a osoba, która przyciąga i sprawia, że inni chcą z nią współpracować, działać zgodnie z jej poleceniami. Bycia liderem można się nauczyć – musisz stawiać na profesjonalizm i gotowość do rozwiązania problemów, które mogą się pojawić. Możesz zbudować swoją postawę lidera dzięki odpowiedniej mowie ciała, nie bez znaczenia jest również Twój strój. Wizerunkiem jesteś w stanie dodać lub odjąć sobie pewności siebie, co skutkuje tym, w jaki sposób jesteś odbierana.

 

 

Gra w zespole (nawet gdy ktoś zawiedzie)

Gdyby nie Podwykonawcy, z którymi pracujesz w dniu ślubu, nie byłoby wesela. Pamiętaj, że to gra w zespole, o który musisz dbać. Warto wybierać podwykonawców, którzy się znają i lubią ze sobą pracować. Jeśli nie ma takiej możliwości – postaraj się zadbać o ich dobre relacje. Doceń ich również na forum, przed Parą Młodą, albo nawet podczas wesela, gdy zostaniesz poproszona o zabranie głosu. Pamiętaj, że podczas ślubu i wesela może się okazać, że tego dnia na sukces przyjęcia weselnego pracuje nawet kilkadziesiąt osób. To czynnik ludzki – zawsze może się zdarzyć, ze ktoś wstanie lewą nogą, spóźni się, nie przyjdzie do pracy – pamiętaj, bądź gotowa na taką ewentualność i nastaw się na rozwiązanie problemów tak szybko, jak tylko się pojawią.

 

 

Umiejętność sprzedawania swoich usług (oraz usług Podwykonawców)

Twoi podwykonawcy to przedłużenie Ciebie, Twojej firmy, wrażenia, jakie chcesz dać Klientowi. Ważne, żebyś umiała mówić językiem korzyści, przedstawić swoje usługi, obronić ich cenę i zakres, opowiadać również o swoich podwykonawcach i ich zaletach – to Ty i Podwykonawcy jesteście dużym gwarantem sukcesu wesela.

 

 

Umiejętność przewidywania

Dobry Wedding Planner czy koordynator ślubny zawsze jest dwa kroki do przodu i przewiduje, co może się wydarzyć i zna odpowiedzi na pytania, zanim one jeszcze się pojawią. Gdzie jest szatnia? Gdzie są toalety? Od której można się zabukować w hotelu? – to pytania, które często się pojawiają, a zadanie Konsultanta Ślubnego to znać na nie odpowiedź. Jest to umiejętność, którą kształtuje nasze doświadczenie – im większe będziesz mieć doświadczenie, tym łatwiej będzie Ci przewidzieć, z jakimi problemami i pytaniami będziesz musiała się zmierzyć.

 

 

Kursy i szkolenia

Idealnie, jeśli masz wiedzę i praktykę na przykład zdobytą w pracy w hotelarstwie, gastronomii, i podczas bezpośredniej obsługi Klienta. Natomiast nawet jeśli stoi za Tobą wiedza czy doświadczenie w tych dziedzinach, będziesz potrzebowała ukończyć Kurs Konsultanta Ślubnego, dzięki któremu poznasz osoby pracujące w tym zawodzie, zdobędziesz wiedzę specjalistyczną z zakresu organizacji ślubów i wesel, a także Certyfikat, którym będziesz mogła posługiwać się, dokumentując swoją wiedzę i umiejętności. Przy wyborze takiego kursu czy szkolenia warto sprawdzić, czy posiada rekomendację Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych.

 

Jeśli poszukujesz takiego kursu lub szkolenia, specjalnie dla Ciebie przygotowałam autorski Kurs na Konsultanta Ślubnego, oparty na moim ponad wieloletnim doświadczeniu w branży ślubnej w Polsce. Mój kurs posiada rekomendację Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych jako jeden z trzech w całej Polsce.

 

Zastanawiasz się, jak wygląda taki Kurs? Czy warto z niego skorzystać? Zapoznaj się z opiniami na jego temat.

 

A jeśli interesuje Cię Kurs Wedding Planner Expert Online, kliknij w banner na dole – zapoznaj się ze szczegółami i zapisz!

 

kurs konsultant slubny online

 

6 komentarzy
Zostaw komentarz:

  • Alicja75
    Odpowiedz
    26.02.2021

    W temacie kompleksowego planowania wesel, jak myślicie, kiedy w Polsce doczekamy boomu na spersonalizowane śluby humanistyczne?

  • 05.02.2021

    To nie takie proste, trzeba być i psychologiem i logistykiem i wiele innych kompetencji.

  • 01.12.2020

    Ja organizuję wesele na odległość i szukam wedding plannera. Taka osoba pomogłaby mi pozałatwiać sprawy. To dobre rozwiązanie dla osób, które nie mają zbyt wiele czasu.

  • 22.08.2020

    Dobry wedding planner powinien lubić ludzi. To jest podstawowa i najważniejsza cecha.

    • Agnieszka Kudela
      24.08.2020

      Oj, zgadzam się. To praca z ludźmi non-stop! Trzeba ich lubić i… dać im się lubić 🙂

  • 11.06.2020

    Bardzo trafne. Wszystko się zgadza 🙂